DROMESARIS

Hier kan je verslag doen (met foto’s) van de totale restauratie van je LJ80, of een gedeelte daarvan. Vragen stellen kan natuurlijk ook.

Moderators: Offroadrunner, suzfan

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9663
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: DROMESARIS

Bericht door Offroadrunner » 01 nov 2012 06:12

:facebook
Groeten / Gruß / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany ( ͡° ͜ʖ ͡°)
1 3
├┼╕
2 4 R

Gebruikersavatar
zoefsuki
Berichten: 1920
Lid geworden op: 16 dec 2007 23:52
Kenteken: BN-04-LV
Type: LJ80V
Bouwjaar: 09 mei 1979
Locatie: Mooiste dorp aan de rand van de Wieringermeer

Re: DROMESARIS

Bericht door zoefsuki » 01 nov 2012 18:26

:facebook :facebook
Groetz, Fred
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!

Gebruikersavatar
DArtagnan
Berichten: 1083
Lid geworden op: 29 mei 2008 00:38
Kenteken: 79-ZR-RS
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 10 mei 1984
Locatie: Sittard(L)
Contacteer:

Re: DROMESARIS

Bericht door DArtagnan » 02 nov 2012 01:34

Eerst 'n schijf voorbewerken, zodat ie op de draaibank opgespannen kan worden. 200mm doorsnee is te groot voor mijn drieklauwtje :mrgreen:

Gaatje boren
DROMESARIS (147).jpg
M10 tappen, boutje erin en kopje afzagen
DROMESARIS (148).jpg
Helaas pindakaas, mijn equipment is niet opgewassen tegen dit materiaal.
Vermoedelijk chroommolybdeenstaal oid.
DROMESARIS (150).jpg
Dus op zoek naar ander materiaal.

:?
Laatst gewijzigd door DArtagnan op 03 nov 2012 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Es tat mer good kump...

Afbeelding

Gebruikersavatar
DArtagnan
Berichten: 1083
Lid geworden op: 29 mei 2008 00:38
Kenteken: 79-ZR-RS
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 10 mei 1984
Locatie: Sittard(L)
Contacteer:

Re: DROMESARIS

Bericht door DArtagnan » 02 nov 2012 01:49

Dan gaan we maar een van de naven onder handen nemen en de boutcirkel aanpassen.

De boutcirkel gaan we nauwkeurig overnemen van een bestaande velg.
DROMESARIS (151).jpg
De boutgaten worden opgeboord tot 16 mm, zodat we de originele wielbouten van de naaf (die er eerst uitgetikt zijn) weer kunnen monteren.
DROMESARIS (153).jpg
Zo, één boutcirkel aangepast, nog één te gaan. :Dude:
DROMESARIS (154).jpg
Past precies, morgen verder.... :bball:
Es tat mer good kump...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9663
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: DROMESARIS

Bericht door Offroadrunner » 02 nov 2012 07:43

Gaaf Piet!
Maar heb je straks nog genoeg ruimte tussen de banden en de bak van de aanhanger zonder de spacers?

Nuja, je kunt in ieder geval de velgen nog omdraaien, dat scheelt al een heel eind! 8)
Groeten / Gruß / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany ( ͡° ͜ʖ ͡°)
1 3
├┼╕
2 4 R

Gebruikersavatar
DArtagnan
Berichten: 1083
Lid geworden op: 29 mei 2008 00:38
Kenteken: 79-ZR-RS
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 10 mei 1984
Locatie: Sittard(L)
Contacteer:

Re: DROMESARIS

Bericht door DArtagnan » 02 nov 2012 14:20

Mijn theorie vooraf:

- in originele staat is er 50mm vrije ruimte tussen bak en band

- oorspronkelijke banden 135, nieuwe banden 155
verlies: 20:2= 10mm
- oorspronkelijke velg 4", nieuwe velg 4,5"
verlies 6:2= 3mm
- oorspronkelijke velg Et waarde 35, nieuwe velg 19
winst 16mm
- dikte adapter 10mm
winst 10mm

Totale winst - totaal verlies: 26-13=13mm

Te verwachten ruimte tussen bak en band zal dus 50+13=63mm zijn!

:roll:

De stervelg die als boormal heeft gediend, zal niet gebruikt worden.
Als nieuwe velgen worden de originele LJ80 velgen 4,5X16 gebruikt.

Deze kun je volgens mij niet omdraaien, maar dat is gezien de berekening ook niet nodig. :mrgreen:

:Dude:
Laatst gewijzigd door DArtagnan op 03 nov 2012 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Es tat mer good kump...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9663
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: DROMESARIS

Bericht door Offroadrunner » 02 nov 2012 14:46

Jeezz... 't Lijkt wel of er over nagedacht is... :-)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Groeten / Gruß / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany ( ͡° ͜ʖ ͡°)
1 3
├┼╕
2 4 R

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8007
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: DROMESARIS

Bericht door Frankenstein » 02 nov 2012 17:39

En mocht het niet passen kan je er zo te zien normale wielspacers tussen zetten die geschikt zijn voor de diverse Suzuki's.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
DArtagnan
Berichten: 1083
Lid geworden op: 29 mei 2008 00:38
Kenteken: 79-ZR-RS
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 10 mei 1984
Locatie: Sittard(L)
Contacteer:

Re: DROMESARIS

Bericht door DArtagnan » 02 nov 2012 19:18

Frankenstein schreef:En mocht het niet passen kan je er zo te zien normale wielspacers tussen zetten die geschikt zijn voor de diverse Suzuki's.
Bestaan die echt?
Voor deze boutcirkel?

:?:
Es tat mer good kump...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Offroadrunner
Beheerder
Berichten: 9663
Lid geworden op: 09 mei 2007 21:58
Kenteken: 63-ZB-67
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 18 apr 1981
Locatie: 52°09'44.86"N 5°18'38.45"E
Contacteer:

Re: DROMESARIS

Bericht door Offroadrunner » 02 nov 2012 19:27

Volgens mij niet. Dat zou dan betekenen dat de PCD van Suzuki hetzelfde zou zijn als die van de Mercedes... als ik Frank tenminste goed begrijp... :roll:
Groeten / Gruß / Regards, ]-[arold
Afbeelding
WWW.OFFROADRUNNER.NL
LJ80-traveling to: Poland, France, Italy, Norway, Germany ( ͡° ͜ʖ ͡°)
1 3
├┼╕
2 4 R

Gebruikersavatar
DArtagnan
Berichten: 1083
Lid geworden op: 29 mei 2008 00:38
Kenteken: 79-ZR-RS
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 10 mei 1984
Locatie: Sittard(L)
Contacteer:

Re: DROMESARIS

Bericht door DArtagnan » 02 nov 2012 19:44

Offroadrunner schreef:Volgens mij niet. Dat zou dan betekenen dat de PCD van Suzuki hetzelfde zou zijn als die van de Mercedes... als ik Frank tenminste goed begrijp... :roll:
Boutcirkel is aangepast van 112 naar 139,7. Dus is nu Suzuki.

:?:
Es tat mer good kump...

Afbeelding

Gebruikersavatar
DArtagnan
Berichten: 1083
Lid geworden op: 29 mei 2008 00:38
Kenteken: 79-ZR-RS
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 10 mei 1984
Locatie: Sittard(L)
Contacteer:

Re: DROMESARIS

Bericht door DArtagnan » 02 nov 2012 19:48

Nieuw materiaal voor de adapters is binnen.
Nu roestvrij staal.
Zou beter te draaien zijn dan het vorige spul, zegt men :roll:
DROMESARIS (155) .jpg
Dat gaan we dus even uitproberen.

:?
Es tat mer good kump...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Berichten: 8007
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:22
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Locatie: Schipluiden
Contacteer:

Re: DROMESARIS

Bericht door Frankenstein » 03 nov 2012 00:31

Offroadrunner schreef:Volgens mij niet. Dat zou dan betekenen dat de PCD van Suzuki hetzelfde zou zijn als die van de Mercedes... als ik Frank tenminste goed begrijp... :roll:
Boutgaten zijn omgeboord naar Suzukimaat dus passen Suzuki spacers er nu zo op.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

Gebruikersavatar
DArtagnan
Berichten: 1083
Lid geworden op: 29 mei 2008 00:38
Kenteken: 79-ZR-RS
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 10 mei 1984
Locatie: Sittard(L)
Contacteer:

Re: DROMESARIS

Bericht door DArtagnan » 03 nov 2012 00:54

Frankenstein schreef:
Offroadrunner schreef:Volgens mij niet. Dat zou dan betekenen dat de PCD van Suzuki hetzelfde zou zijn als die van de Mercedes... als ik Frank tenminste goed begrijp... :roll:
Boutgaten zijn omgeboord naar Suzukimaat dus passen Suzuki spacers er nu zo op.
Het probleem bij de naven van de DROMESARIS is, dat de diameter van de naafflens 160mm is en het draagvlak voor de velg minimaal 185mm moet zijn.
Voor stervelgen maakt dat niet uit, omdat die een vlak draagvlak hebben.
Voor de 4,5X16 is 185mm een must, omdat die op ingeperste nokken dragen die op een cirkel van 180mm zitten.

Wat voor een diameter die spacers hebben en hoe dik die zijn weet ik niet.
:scratch:

Daarom worden deze adapters gemaakt, die beide items in zich verenigen.

:wink:
Es tat mer good kump...

Afbeelding

Gebruikersavatar
DArtagnan
Berichten: 1083
Lid geworden op: 29 mei 2008 00:38
Kenteken: 79-ZR-RS
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 10 mei 1984
Locatie: Sittard(L)
Contacteer:

Re: DROMESARIS

Bericht door DArtagnan » 03 nov 2012 01:02

Met de adapters lijkt het goed te komen.
Het nieuwe materiaal laat zich beter bewerken en ik denk dat mijn beiteltjes dit wel aankunnen.

Eerst een bus aangelast, zodat de flens stabieler op te spannen is.
DROMESARIS (157).jpg
Daarna zo groot mogelijk geboord.
DROMESARIS (156).jpg
Dan het naafgat op maat uitgedraaid.
DROMESARIS (159).jpg
Morgen verder.....
:bball: :bball: :bball: :bball:
Es tat mer good kump...

Afbeelding

Plaats reactie