Motor LJ80 Jan.

Je bent bezig met je LJ80, en je komt er niet meer uit? Hier kan je je vragen kwijt. Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. Schroom dus niet je vraag te stellen, en schroom ook niet een vraag te beantwoorden!

Moderators: Offroadrunner, suzfan

Plaats reactie
jmhoefs
Kenteken: 83-LR-DP
Bouwjaar: 0- 0-2081

Motor LJ80 Jan.

Bericht door jmhoefs » 15 apr 2016 12:20

Hoi, ik ben nog niet tevreden met m'n motor, als ik hem koud start met choke dan staat mijn garage of de straat helemaal vol met blauwe rook. Zo gauw hij warm is , dat is 2 km. verder is het over. Komt waarschijnlijk door uitzetting van metaal. Eigen schuld had ik maar naar een goeie raad geluisterd toen ik de motor er uit had en uit elkaar. wel de kop laten reviseren maar geen nieuwe zuigerveren monteren. Verkeerde zuinigheid ! Alleen wilde ik nu graag een advies of dat ook helpt nieuwe zuigerveren. Toen ik de motor open had heb drie weken lang olie op de zuigers laten staan en dat bleef mooi op peil. Dus ik dacht dat het dan niet hoefde. Wie heeft dit ook meegemaakt en of dat het is gelukt. Nu moet de motor er weer uit jammer van de koppakking. Verder loopt hij heel mooi. Gr. Jan.
TO GO ANYWHERE, LJ80 THE BEST.

Frankenstein
Kroegbaas
Kroegbaas
Kenteken: KD-315L
Type: LJ80Q
Bouwjaar: 26 mei 1983
Contacteer:

Re: Motor LJ80 Jan.

Bericht door Frankenstein » 15 apr 2016 12:31

Ik zou eerst een compressietest doen voordat je het blok weer open haalt. Compressie per cilinder meten, dan beetje olie in de cilinder en dan nog een keer meten. Is die tweede waarde een stuk hoger zijn je zuigerringen aan vervanging toe. Waarde gelijk zit het ergens anders. Heb trouwens meer het idee dat het olie is wat je cilinder inloopt bij stilstand en verbrand als hij gestart is. Dat kan niet bij de zuigers vandaan komen.
Eerst koffie...

The older I get, the better I was...

http://www.suzukilj80.nl

zoefsuki
Kenteken: BN-04-LV
Type: LJ80V
Bouwjaar: 09 mei 1979

Bericht door zoefsuki » 15 apr 2016 13:25

Klephoedjes vervangen???? Is een rot klus als je de kop wil laten zitten, maar het kan wel!
Zuiger in bovenste stand. Gereedschapje maken - soort haak van liefst zacht materiaal - om de klep in positie te houden in bougiegat inbrengen. Met een soort hefboom, hetgeen je wel even moet bedenken de veren indrukken tot de klepspietjes vrij zijn. Met een pincet deze eruit frotten, veer eraf en hoedje vervangen. Omgekeerde volgorde voor montage. Let op dat spietjes niet in de oliegaten in de kop verdwijnen!!!
Sneller is de kop eraf te trekken, maar zonder dat kan het ook.
Groetz, Fred
Love my big red Landscorpio.
But . . . LJ80: The smaller, the Better!!!!

jmhoefs
Kenteken: 83-LR-DP
Bouwjaar: 0- 0-2081

Bericht door jmhoefs » 15 apr 2016 14:40

Hoi, de kop heb ik laten reviseren bij een erkend revisiebedrijf in Utrecht die hebben er ook nieuwe klepsteelrubbers op gezet. Kop gevlakt enz. Ik dacht dat het wel goed was. Dus niet. Dat compressie meten zal ik bij mijn garage laten doen. Het motortje gaat als de brandweer en afremmen op de motor van 4 naar 3 of van 3 naar 2 dat doet hij ook heel sterk. Maar het kan zijn dat op een cilinder wat mankeert. Ik heb wel de zuigers er uit gehad en ook weer precies er ingezet waar ze hoorden want ik had er ook nieuwe drijfstang lagers inzet. Hij was nu toch open. Stom he uit zuinigheid niet gelijk nieuwe zuigerveren er in gezet. Van het revisiebedrijf had ook al zo iets in die richting gezegd. Niet goed geluisterd. Gr. Jan.
TO GO ANYWHERE, LJ80 THE BEST.

Plaats reactie